A coaching egy olyan támogató folyamat, amely során a coach segíti az ügyfelét valamilyen elakadt élethelyzet megoldásában. A folyamat abban támogatja a változást vágyó ügyfelet, hogy a képességei legjavát nyújtsa.
A coach nyitott kérdésekkel és különböző módszertani eszközökkel segít felfedezni az egyén saját megoldásait, segíti önmaga mélyebb megismerését annak érdekében, hogy a problémás élethelyzetet saját maga oldja meg a számára legmegfelelőbb lehetőség kiválasztásával.
A folyamat során a coach segíti ügyfelét abban, hogy felfedezze és mozgósítani tudja a rejtett erőforrásait. A beszélgetések segítik az ügyfelet abban, hogy felismerje mi okozza a problémáját, valamint ki is mozduljon a számára kellemetlen helyzetből és tegyen is azért, hogy jobb legyen az élete és elérje a vágyott céljait.
Elakadásokkal, önismerettel, célkitűzésekkel foglakozik, a magánéletben, a karrierváltásban, döntéshozatalban, munka és magánélet egyensúlyának kialakításában vagy annak fenntartásában segít.
Fontos megemlíteni, hogy nem terápia és nem tanácsadás. A coach nem oldja meg az adott helyzetet az ügyfél helyett, nem ad tanácsot.
Kérdésekkel és eszközökkel segíti az ügyfelelet, hogy előhozza belőle a saját megoldásait.
Mindig a jövőre fókuszál és minden esetben megoldás orientált.
Coachunk life coaching és közgazdász végzettséggel és több éves üzleti coaching tapasztalattal rendelkezik.
Miben segít a coaching?
Segít megtalálni, hogy még milyen cselekvési lehetőségei vannak az ügyfélnek. Segít rálátást szerezni a témára, új szempontokat felismerni, a hozzáálláson változtatni.
Segít kidolgozni a célokat, és az oda vezető utat.
A coaching folyamat
A folyamat egy első konzultációs ülésből majd azt követően általában 5- 8 ülésből áll. Lehet több is amennyiben a helyzet és az ügyfél igényli. A folyamat elején javasolt a heti egyszeri találkozás a későbbiekben ez csökkenthető két heti, illetve akár havi szintre is attól függően az ügyfélnek hogyan sikerül haladni a céljai felé.
Az üléseken strukturált beszélgetés keretein belül segíti a coach az ügyfelet a folyamat elején meghatározott cél felé. Ezek hosszúsága 60-90 perc.
A coach köteles teljes titoktartással kezelni minden információt, amik az üléseken elhangzanak.
A folyamat motorja a coach és az ügyfél között létrejött bizalmi kapcsolat.
Milyen jellegű problémákkal lehet coachoz fordulni?
A coaching minden olyan életterületen és probléma esetén alkalmazható, ami foglalkoztatja az ügyfelet.
A különböző életterületeken számtalan megoldásra váró helyzetben lehet life, illetve üzleti coach segítségét kérni.
Célterületek lehetnek a teljesség igénye nélkül az alábbiak:
Egy jobb életvitel kialakítása
Életút, életcél, életstratégia kialakítása
Döntések meghozatala
Újrakezdés
Egy motiváltabb, teljesebb élet kialakítása
Konfliktusok kezelésének magasabb szintre emelése
Kreatívabb élet
Negatív stressz csökkentés
Munka – Magánélet egyensúly kialakítása
Önbizalom erősítése
Párkapcsolati elakadások javítása
Egy pozitívabb énkép kialakítása
Önbizalom erősítése
Motiváció Időgazdálkodás fejlesztése
Karrier, jövőkép
Vállalkozó képességek erősítése
Vezető képességek kiaknázása
Fontos tudni
Nagyon fontos azt megemlíteni, hogy nem terápiás foglalkozás. A coach dolga és kompetenciája felmérni a helyzetet. Pszichés problémával terapeutához érdemes fordulni.
A coaching akkor tekinthető sikeresnek, ha a végén az ügyfélnek valóban sikerül saját akaratából változtatni az életének azon a területén, amivel foglalkozik a folyamat során és valóban előrelépett a kezdeti helyzetből.
Az előzetes konzultáció nagyon fontos annak érdekében, hogy mind az ügyfél mind a coach feltudják mérni tudnak-e együtt dolgozni a folyamat alatt. A folyamat közben rendszeresen egyeztethető, hogy szeretné e az ügyfél folytatni. A coaching kizárólag akkor működik, ha önkéntes alapon akar valaki változtatni az életén. Külső nyomásra nem tudnak a belső változások elindulni.